Friday, April 8, 2011

Lebih Baik Diam...Jangan Kata Apa-Apa Jika Ianya DOSA.....

  
   salam satu sahabat dari aku sebagai pembuka bicara..sayup bunyi hujan diluar membuka tabir hati ini untuk terus berjuang dimedan penulisan.kilauan bintang pada helaian daun-daun kecil membuka lagi ruangan jiwa untuk membantu hati menerajui jari-jari ini mengalunkan langkah menekan petak-petak kecil ini..

 sahabat....sememangnya agak sakit apabila kehadiran kita ini tidak diinginkan lagi selepas apa yang kita lakukan kepada mereka yang kita sayangi..adakah sewaktu kita melakukannya, kita akan menjangkakan mereka akan membuang kita seperti itu??sememangnya saat mula pertemuan semuanya indah-indah belaka...tiada kata TIDAK dalam hubungan...jangan ada kata JANGAN dalam pertuturan...tetapi sentiasa mengatakan BAIK pada setiap tindakan...OK pada setiap ucapan...JANGAN pada setiap kata perpisahan..

 sahabat...aku antara orang yang senantiasa menginginkan kebahgiaan yang semua orang miliki..aku berasa iri hati dengan mereka...mengapa aku tidak diberi peluang seperti mereka??jawapannya ialah masih ada yang didalam hati aku yang belum aku izinkan dia SEMPURNA dengan IKHLAS..

  sahabat...kenapa kita selalu akan kehilangan cinta dambaan kita???tetapi cinta yang kita tidak inginkan pula yang akan bahagiakan kita???tapi sekiranya cinta itu juga tiada buat kita,apa lagi baki yang ada untuk kita???sahabat,perpisahan yang berlaku dengan kata putus tidak sesakit dengan perpisahan yang berakhir dengan tanpa sabarang kata-kata..seolah-oleh kehadiran kita dihadapannya bagai insan halimunan yang menjaganya setiap detik namun tidak dapat dilihat dan dirasa.

     sahabat...pedih nyilu rasanya apabila kita diperlakukan sebegitu...perit jiwa inginkannya berlaku...salah siapa???adakah ini juga salah aku???atau dia??adakah aku masih belum pantas untuk memiliki CINTA sempurna dari dia???adakah aku ini terlalu leka akan kecantikan dan kesantunan dia??adakah kerana aku terlalu banyak diuji???

sahabat,tiada tanda tanya yang akan buat kita bisa mengungkap kata-kata yang bakal kita lakukan..kita juga belum tahu apa yang akan kita lakukan pada hamba Allah yang lain.janganlah kita meletakkan kata-kata manis dan janji palsu yang akan membuat segunung harapan timbul,seluas lautan maruah terdampar dan sedalam gaung tubuh kita selami....sahabat..apa yang kita lakukan ada balasannya...jagalah setiap tingkah laku kita ini agar hadirnya kita dihapadan Dia nanti bakal membawa kemanisan syurga kepada kita...janganlah kita  termasuk dalam kumpulan atau komuniti yang diberi nama "kehadiranmu tidak diundang"..maksud nukilan aku kali ini agak dalam jika ingin diselongkar...kosongkan lah jiwa dan semailah keinsafan dalam diri..kita adalah milik Dia..semua berlaku dengan izinNya..untuk membantu sahabat semua mengetahui maksud penulisan kali ini adalah.....


   "perpisahan ada kata akhir= perpisahan dengan sesama manusia..."
   "perpisahan tanpa kata akhir=berlakunya hembusan nafas terakhir"
   "kehadiran yang diundang=kehadiran yang dialukan seperti datang nya kita kedunia ini"
   "kehadiran yang tidak diundang=perginya kita dengan tanpa sempat mendapat keredhaan dariNya"


sahabat...sama-samalah kita merenung apa yang telah kita lakukan..ambil sedikit masa yang ada...cubalah anda lihat...siapa diri kita sebenarnya..dan adakah kita telah melakukan apa yang sepatutnya???
sahabat..kata-kata kali ini penuh dengan kasih sayang yang aku timbulkan..aku xnak sahabat melakukan kesalahan yang biasa manusia lakukan...kata-kata ini juga telah aku nilaikan sebelum ia dimasukan dan untuk ditayangkan bagi santapan mata anda..aku juga takut sekira nya aku antara barisan pertama yang akan masuk ke neraka jahanam.."manusia yang hanya pandai berkata tetapi tidah dari tindakan"....renungkan lah...selamat beramal bersama-sama..maaf andai ada terguris rasa atau tersentap jiwa...salam... :)

No comments:

Post a Comment