Sunday, April 17, 2011

HATI memang SUKAR untuk PUAS

   Salam sahabat dari aku pada lambaran pada kali ini.. Disebabkan rutin harian yang agak padat dengan tugasan yang amat menghimpit perasaan dan jiwa,kali ini ada juga masa yang telah aku peruntukkan untuk mengisi lambaran pada kali ini.. Agak lama aku mendiamkan diri dengan blog aku ini... Hanya sempat menyaksikan apa yang berlaku sahaja namun tidak berkesempatan untuk mengubahsuainya untuk menjadi satu tatapan pada pembaca..kali ini aku bawa satu topik yang akan membuka mata dan telinga anda dengan sesuatu yang selalu berada dihadapan kita namun kita jarang dan ada yang langsung tidak menyedarinya.
   Hati ini memang tamak.. Apa yang diberi dan dimiliki selalu tidak cukup.apa yang insan lain dapat kita selalu inginkan sama. Namun adakah kita pernah bersyukur dengan apa yang kita perolehi dan nikmati selama kita diberi nikmah bernafas dalam dunia yang fana ini??? Adakah kita pernah menginginkan bahawa apa yang sepatutnya kita dapat ini kita berikan kepada insan lain yang lebih layak dari kita?? Adakah kita pernah fikirkan apa yang kita inginkan itu akan memberi faedah atau kebaikkan kepada kita atau tidak???sahabat... Inilah yang sedang berlaku dalam masyarakat kita pada masa kini.. Semua insan mengejar keduniaan.. Namun tidak pernah memikirkan pada masa yang akan datang.. Adakah ini yang wajar kita banggakan?? Adakah kita akan lebih gembira sekiranya kita mempunyai sahabat atau ahli keluarga yang sedemikian?? Atau adakah anda berasa teruja???
   Sahabat... Ambil masa walau sesaat.. Renungkan... Berada kali kita mengangkat tangan lalu memanjat syukur dengan nikmat yang telah Dia berikan kepada kita.. Berapa kali kita mengalirkan air mata sekiranya kita dimurkai Nya??? Berapa kali dalam sehari kita merayu dituruti juraian air mata memohan ampun dan maaf dariNya??? Sekiranya anda telah memikirkannya.. Renungkanlah dan bandingkanlah dengan apa yang anda telah lakukan itu dengan apa yang telah anda lakukan terhadap pasangan anda.... Adakah pasangan anda lebih bernilai dari Dia??? Adakah pengampunan dari pasangan, sahabat, teman2, duniawi ini lebih penting dari pengampunan dari Dia??? Adakah kasih sayang dari Nya itu tidak sebenilai mana jika hendak dibandingkan dengan kasih sayang dari rakan MANUSIA anda???
   Sahabat... Apa yang berlaku dalam kehidupan kita pada kali ini amat berbeza dengan apa yang sepatutnya berlaku... Segalanya telah berputar lebih dari 360 darjah... Sahabat... Andai kata diri kita dijemputNya... Tiada rakan manusia kita yang akan membantu kita dalam memperlambatkan tarikh nya.. Tiada rakan kita yang mampu menghalang Dia dari mengambil kita.. Tiada rakan kita yang mampu memadamkan dosa yang pernah kita lakukan dalam dunia ini.dan tiada satu pun sahabat kita yang mampu memahami dan membantu kita sampai diakhirat kelak... Andai kata nyawa bercerai dengan jasad... Maka terputuslah segala apa yang berkaitan dengan kita didunia ini.. Samaada yang nyata ataupun tidak.... Melainkan amal ibadat yang kita lakukan seharian dan ibadah sunat yang kita amalkan..
   Andai diri ini punya kuasa, akan kupimpin tangan kalian semua.... Dapat kita sama2 mencari sinar baru dalam kehidupan kita.. Sama2 kita membantu antara satau sama lain.. Saling melengkapi antara satu sama lain.. Tiada yang sempurna dalam diri ini... Dosa dan pahala memang mainan juga dalam kehidupan... Namun begitu perbanyakkanlah perbuatan yang akan membawa kita kepada sesuatu yang akan meberi kita ganjaran pahala   bukannya ganjaran dosa..
   Sahabat... Sentiasalah kita bersyukur dengan apa yang kita miliki ini... Ini kerana perasaan tamak itu akan membawa kesulitan kepada kita pada masa yang akan datang... Memang ia akan membawa kesenangan kepada kita namun ianya hanya seketika... Bersyukur dan bersabarlah dengan nikmat dan dugaan yang telah ditimpakan keatas kita. Jangan sesekali kita cuba melawan takdir... Hati yang kurang puas hati, ditenangkan dengan amalan yang sepatutnya..anda punya tangan??anda punya dada??? Gunakanlah... Seterusnya rumuskanlah ia dalam akal mu... Apa yang baik, kita kongsilah bersama... Namun apa yang buruk itu, kita tegurlah agar hidup kita ini akan lebih dirahmati dan dinaikkan darjatnya.
   Sahabat... Sampai disini sahajalah bebelan aku.. Andai andai terkasar bahasa mahupun terguris perasaan... Sepuluh jari aku tadahkan... Bukan niat untuk mencurah garam diluka yang basah... Namun ingin meberi TAHI AYAM di kawasan tanaman.... Akal yang sihat,datang nya dari baja yang baik.. Ini semua adalah apa yang ingin aku kongsikan bersama dengan rakan2 aku... Sebagai tanda aku sayang kamu semua.. Aku tak mahu kalian menanggung nasib yang sama seperti aku... Apa yang aku alami sekarang ini adalah balasan dari apa yang telah aku lakukan dahulu... Satu2 kebahagiaan aku telah dirampas... Kesenangan aku diragut...dan keseronokkan aku dibolot.... Sedarlah wahai insan yang amat ku sayangi sekalian...SALAM....

No comments:

Post a Comment